Dołączył: 20 Lis 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 12-03-2007 01:30:36 Temat postu: Sprawozdanie z wycieczki do Zakładu Taboru w Szczecinie |
|
W dniu 30 – 11 - 2006 odbyło się spotkanie naszego koła z przedstawicielami PKP CARGO S.A. Zakładu Taboru w Szczecinie. Spotkanie miało na celu zapoznanie się z eksploatowanym taborem kolejowym oraz z historią zakładu.
Na wstępie spotkania zapoznaliśmy się z historię zakładu oraz funkcjonowaniem kolei na Pomorzu Zachodnim , co było możliwe dzięki zwiedzeniu Sali tradycji. Zgromadzone zbiory zawierają szereg dokumentów historycznych byłych pracowników, stare instrukcje i przepisy kolejowe, bilety, zdjęcia, książki, fotografie i stare mapy. W zbiorach znajduje się kolekcja lamp kolejowych oraz modeli pojazdów kolejowych.
Zakład Taboru w Szczecinie w wyniku restrukturyzacji utworzony został 1 lipca 1997 r., jest jednym z największych zakładów eksploatacyjno-naprawczych PKP CARGO S.A. zarówno pod względem obsługi trakcyjnej jak i wykonywanej pracy przeglądowo-naprawczej oraz wielkości zatrudnienia.
Jest nowoczesnym wielo-obiektowym zakładem, którego podstawowym zadaniem jest sprzedaż usług w zakresie obsługi trakcyjnej i kompleksowe utrzymanie oraz naprawa taboru trakcyjnego i wagonów towarowych. Obsługuje m.in. linie kolejowe o podstawowym znaczeniu zarówno dla przewozów pasażerskich jak i towarowych.
Szczególne znaczenie ma obsługa trakcji elektrycznej magistrali łączących porty Szczecin - Świnoujście z aglomeracjami oraz praca manewrowa na stacji rozrządowej Szczecin Port Centralny i stacjach granicznych.
Praca trakcyjna zakładu wykonywana jest lokomotywami serii: ET 22, EU 07, EP 07, SM 31, SM 42, SU 45, ST 43, ST 44.
Ponadto Zakład posiada czynny „zabytkowy” wagon spalinowy serii SN 61-183, który obsługuje pociągi retro, stanowiąc atrakcję turystyczną dla regionu.
W trakcie wizyty mogliśmy zwiedzić podstawowe obiekty przeznaczone do wykonywania zadań przeglądowo – naprawczych. Nowoczesne hale zostały oddane do eksploatacji w latach osiemdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych. Zaplecze utrzymania taboru trakcyjnego stanowi hala prostokątna o konstrukcji stalowej, oddana do eksploatacji w roku 1985, (posiadająca ogrzewanie nawiewne, wentylacje oraz oświetlenie naturalne i sztuczne z kanałami przeglądowymi o długości 80 m) oraz zmodernizowana hala wachlarzowa (posiadająca 7 stanowisk przeglądowo-naprawczych wyposażonych w niezbędne udźwigowienie i pomosty przystosowane do obsługi lokomotyw spalinowych).
Hala prostokątna przeznaczona jest do utrzymania taboru elektrycznego i posiada suwnice o udźwigu 3,2 t, 12,5 t, 32 t, zespoły podnośników śrubowych 4 x 25 t oraz zapadnie trakcyjną.
Zaplecze naprawcze hali to miedzy innymi warsztaty obróbki mechanicznej, naprawy pantografów, aparatury elektrycznej, elektronicznej i pneumatycznej. Ponadto posiada ona wydzielone stanowisko z wyciągiem spalin do prób i regulacji zespołu silnik spalinowy-prądnica, które jest również przystosowane do wymiany oleju w silnikach spalinowych lokomotyw.
Linia obrządzania umożliwiająca potokowe wyposażanie lokomotyw spalinowych i elektrycznych składa się ze stacji paliw, stacji przygotowania cieczy chłodzącej do układów chłodzenia silników spalinowych lokomotyw oraz suszarni piasku wraz z wieżą do podawania piasku do piasecznic. Mechaniczna przejezdna wysokociśnieniowa myjnia lokomotyw funkcjonująca w hali umożliwia całoroczne mycie i osuszanie pudeł lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
Ostatnim bardzo interesującym punktem wizyty w Zakładzie Taboru w Szczecinie było zapoznanie się z budową eksploatowanego taboru trakcyjnego oraz odbycia testowej jazda po torach trakcyjnych lokomotywą serii EU07 i ET22.
Wizyta umożliwiła poznanie organizacji funkcjonowania zaplecza technicznego i utrzymania lokomotyw, które na co dzień prowadzą pociągi towarowe i pasażerskie na liniach kolejowych.
Na zakończenie pragnę podziękować Dyrektorowi Zakładu p. Piotrowi Horoszko i Naczelnikom działu p. Czesławowi Krawczyńskiemu i Zdzisławowi Pawelcowi za zorganizowanie spotkania oraz przekazanie wielu interesujących informacji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|